National Geographic promuje inspirujących Polaków. Wywiad z Edytą Pytlewską-Mele z The Walt Disney Company Central Europe
Skąd wziął się pomysł na "Wielkie małe historie"? Jaka idea, cel Państwu przyświecają?
National Geographic specjalizuje się w opowiadaniu historii, które poszerzają horyzonty i wpływają na to, jak postrzegamy świat. Dzięki takim postaciom, jak m.in. Bear Grylls czy Ella Al-Shamahi, każdego dnia kanał serwuje widzom pasjonujące opowieści, niezależnie od tego, w którym momencie włączą telewizor. Zbyt często jednak zapominamy, że równie niezwykłe rzeczy co za granicą kraju, dzieją się także w Polsce. Wiemy, że rodzime produkcje są bardzo dobrze odbierane i oczekiwane przez naszych widzów, dlatego postanowiliśmy stworzyć kampanię "Wielkie małe historie". Cykl ten ma pomóc docenić badaczy i pasjonatów, dla których granice istnieją tylko po to, by je przekraczać. Opowieści filmowe z nimi w roli głównej mają niezwykłą moc inspirowania do poznawania tego, co kryje się poza utartą ścieżką.
Edyta Pytlewska-Mele, VP & general manager networks w The Walt Disney Company Central Europe
Źródło: Materiały prasowe
Z kamerą docieracie Państwo do najróżniejszych, często bardzo odległych, zakątków Polski. Warto podejmować ten wysiłek? Jak National Geographic wspiera takich odkrywców jak bohaterowie "Wielkich małych historii"?
Przejechaliśmy Polskę od Bałtyku po Tatry, żeby sportretować czterech pierwszych bohaterów - i nie mamy wątpliwości, że było warto. Podam przykład: jedną z twarzy "Wielkich małych historii" jest astrobiolożka dr Agata Kołodziejczyk, która kilka lat temu na swoim podwórku pod Tarnowem wybudowała analogową bazę kosmiczną szkolącą adeptów na astronautów. Po udziale w naszej akcji Kołodziejczyk trafiła na listę 100 inspirujących kobiet, opublikowaną w Forbes Woman Polska, a otrzymane honorarium pomogło jej w remoncie habitatu kosmicznego. Wsparcie talentów to jedno z głównych założeń, dla którego w 1888 r. powstała marka National Geographic. Towarzystwo National Geographic co roku wypłaca granty, mające pozwolić na rozwój badań, projektów i rewolucyjnych działań współczesnych odkrywców, naukowców, podróżników i aktywistów.
Co było kluczem wyboru bohaterów pierwszych odcinków? I jak wskazane przez Państwa osoby zareagowały na pomysł wystąpienia w filmie?
Szukaliśmy bohaterów, których lokalne działania początkowo prowadzone na mniejszą skalę, z czasem zaczęły wyznaczać kierunki rozwoju tych dziedzin w ujęciu globalnym. W ten sposób, oprócz wspomnianej Kołodziejczyk, dotarliśmy do trzech innych inspirujących postaci. Są to: nurek wrakowy i fotograf Tomasz Stachura, szukający cennych artefaktów historycznych Bałtyku, fizyczka Olga Malinkiewicz, czyli wynalazczyni ogniw perowskitowych, które zrewolucjonizowały branżę fotowoltaiczną, a także Andrzej Bargiel – skialpinista z Podhala i pierwszy człowiek, który zjechał ze szczytu K2 na nartach. Reakcje naszych talentów na zaproszenie były fantastyczne. Cała czwórka cieszyła się z wyróżnienia, jakim jest nominacja od National Geographic, ponadto nasza antena okazała się dla nich doskonałą platformą, która daje możliwość zainspirowania innych osób do działania.
Agata Kołodziejczyk - mentorka Krystiana Komendy
Źródło: materiały partnera
Przeczytaj także rozmowę z pracownikiem analogowej bazy kosmicznej
Skąd pomysł na taką formę – krótkie filmy pokazywane także na YouTube? Znak czasów? Możliwość dotarcia do jeszcze szerszego grona?
Postanowiliśmy, że nakręcimy krótkie formy filmowe o dokumentalno-artystycznym charakterze: 1-minutowe emitowane w przestrzeniach między programami na stałe wpisanymi w ramówkę kanału National Geographic oraz 3-minutowe publikowane zarówno na YouTube jak i emitowane na kanale. Nie wykluczamy jednak możliwości rozbudowania formatu o dłuższe formy. Inspirujących historii w Polsce zdecydowanie nie brakuje.
Czy możecie już Państwo zdradzić jak będzie ewoluował program? Czy myślicie już o kolejnych bohaterach?
Po sukcesie pierwszej części projektu wiemy już, że "Wielkie małe historie" będą miały swoją kontynuację, jednak zarówno piąty bohater kampanii, jak i ewentualna ewolucja formatu na ten moment muszą pozostać tajemnicą.
Andrzej Bargiel, bohater kampanii "Wielkie małe historie"
Źródło: materiały partnera
Kim są widzowie National Geographic? Jakie programy cieszą się największą popularnością? W jakiej tematyce się Państwo specjalizujecie?
Główną grupę stanowią widzowie powyżej 35. roku życia. Nasi fani w Europie wyjątkowym zainteresowaniem darzą produkcje historyczne, które rzucają nowe światło na kulisy II wojny światowej. Wśród ulubionych serii znajdują się również, m.in.: kultowa "Katastrofa w przestworzach", "Megastadiony", czy "Geniusz", czyli seria ukazująca obfitujące w zwroty akcji życie Alberta Einsteina. Linię programową National Geographic tworzymy w oparciu o cztery filary tematyczne: śledztwo, eksploracja, inżynieria i przygoda. Oczywiście nieustająco obserwujemy też popularność serii i ustalając plany produkcyjne na najbliższy czas mamy na uwadze nastroje widzów i ich oczekiwania.
A jak to wygląda w Polsce? Co oglądają polscy widzowie?
Z przeprowadzonych przez nas w zeszłym roku badań wynikało, że Polacy są ciekawi świata, a najpopularniejszymi sposobami na jego odkrywanie jest właśnie oglądanie filmów przyrodniczych (41%) oraz serii dokumentalnych (39%). Oprócz kultowych już programów, jak wspomniana "Katastrofa w przestworzach", bardzo dobrze przyjmowane są również lokalne wątki występujące w międzynarodowych seriach, jak odcinek programu "Europy z powietrza" poświęcony niezwykłym regionom Polski, czy odkrycia z polskich wybrzeży Bałtyku ukazane w serii "Wyprawa na dno". Już teraz także widzimy, że krótkie formy dokumentalne zrealizowane w ramach kampanii cieszą się bardzo dobrym odbiorem widzów.
Czy jest coś, na co szczególnie powinniśmy czekać w 2023 r.? Czy na antenie pojawiają się i będą się pojawiać polskie akcenty?
W 2023 r. polskie wątki pojawiać się będą przede wszystkim w "Wielkich małych historiach", publikowanych zarówno na antenie National Geographic, jak i w social mediach kanału. Poza tym fani stacji, jak co roku, będą mogli oczekiwać zupełnie nowych produkcji, a także premier kolejnych sezonów ulubionych serii. Już w pierwszym kwartale 2023 r. powrócą dwa doskonale znane programy - "Ciemna strona świata" oraz "Katastrofy w przestworzach". Dużym wydarzeniem będzie też godzinny dokument o zamku Neuschwainstein. W dalszej części roku planujemy specjalną ramówkę z okazji Światowego Dnia Ziemi oraz kolejny program z cyklu "Wielkie konstrukcje" – tym razem o przebudowie stadionu Real Madryt.